Laktose og gjenstridig magefett

Dette er forsøkt forklart enkelt. For mer informasjon, søk på lactose på Mark’s daily apple, eller gå rett til denne artikkelen hentet derfra. Der kan du lese om hvorfor det er slik jeg beskriver her.

Mange som legger om til lavkarbo nyter å kunne spise fullfete meieriprodukter. Og det er neimen ikke rart, for det er virkelig nydelig. Fløtesaus, gratinerte jordskokk, fløte i kaffen, smør, rømme, creme fraiche – det er godt alt sammen.

Mange som legger om på grunn av overvekt, vil oppleve å gå ned i vekt i starten, selv med flittig bruk av meieriprodukter. Men så… Mange har kanskje hørt at meieriprodukter kan være en partystopper? Altså at de kan medføre at vektnedgangen stopper opp?

En grunn kan være at man når det nivået hvor kalorier teller. Kroppene våre fungerer ulikt, men mange når et punkt hvor man må holde et øye med kalorier for å fortsette vektnedgang. De fete meieriproduktene er energirike, det vil si at de gir mange kalorier til et måltid.

En annen grunn til at vektnedgangen stopper opp, eller at man ikke blir kvitt magen, kan være laktoseinnholdet i meieriproduktene. Enkelt forklart er det slik at laktose er melkesukker. Mange som har vært overvektige på grunn av insulinresistens og/eller metabolsk  syndrom, vil reagere på denne laktosen – selv om det er under 5 gram karbohydrater per 100 gram. Dette betyr ikke at man er laktoseintolerant.

Dette medfører også at de syrnede meieriproduktene (som rømme) tåles bedre enn de søte produktene (som fløte).

Hvis din vektnedgang har stoppet opp, eller magen fra livvidden og ned ikke gir slipp på fett, så kan det være verdt å redusere eller kutte inntaket av meieriprodukter. Insulinresistens vises jo gjerne ved at man har en «puffig» mage under navlen.

Jeg havner stadig på fløte-i-kaffe-kjøret, og har en nedre magedel som ikke helt gir slipp. De siste ukene har jeg testet laktosefri fløte, og jeg merker stor forskjell. Jeg blir ikke oppblåst, slik jeg faktisk ble av vanlig fløte. Generelt har jeg kuttet mye ned på meieriprodukter, men ikke helt. Hvis du vil teste en periode helt uten, kan kanskje Paleo-challenge være noe for deg?

About these ads
Dette innlegget ble publisert i Generell helse. Bokmerk permalenken.

9 svar til Laktose og gjenstridig magefett

  1. Trollemor sier:

    Dette var utrolig interessant lesning! Tung artikkel å lese, men svært interessant!
    jeg har gått på lavkarbo i ca 5-6 uker nå, og i løpet av bare første 10-14 dagene forsvant «gravidmagen» som jeg kaller den, og jeg gikk ned 4-5 kilo. Men for ca en uke siden kom den tilbake!! *hva skjer???!!!* også leser jeg innlegget ditt, og bitene faller litt på plass. Kanskje jeg rett og slett skal kutte ned på melkeprodukter en stund? Jeg drikker ikke melk, det går stort sett i masse fløte, rømme og krem fraiche. Også syns jeg at jeg leste noe om ost? Er det «fy-fy»?
    Er det lurt å gå over på laktose fri fløte kanskje? Finnes det noen slike alternativer når det kommer til rømme? Dette skal jeg se litt mer på kjenner jeg…. det har liksom stoppet helt opp her, og DET er demotiverende!

  2. gro sier:

    Når man samtidig får høre at fett forbrenner fett, og man må ha fett så man blir mett lurer jeg på hva man skal bruke istedetfor fløte, rømme, ost da det er det jeg bruker for å bli mett,OG for go smak i maten.

  3. Catrine sier:

    Jeg har vært ganske «løssluppen» i det siste.. faktisk nesten et helt år og har gått opp en del kg, spesielt i sommerferien. Jeg har nå kastet meg på en 30-dagers Paleo challenge og har gått ned over en kg på ei uke! Tror nok gjerne det har å gjøre med meieriprodukter, samt at jeg nå er flinkere til å stå i mot fristelser. Når det gjelder fett på Paleo, bruker jeg hjemmelaget dressing med god olivenolje og mye avocado. Kokosfett kan også brukes.

    Forresten, Cecilie: Bruker du kokosfett/krem av noe slag i kaffe/te? Jeg klarer nesten ikke å drikke te uten melk og sliter litt! :) Men hvordan gjør du det? Bare har du en teskje av guffa i kaffekoppen?

  4. Ida sier:

    Nå drikker ikke jeg kaffe, så det blir kanskje litt annerledes, men jeg pleier å bruke kokosmelk hvis jeg vil ha melk i teen. Da metter det litt i tillegg. Bruker også kokosmelk i smoothies sammen med bær og avokado, og hvis jeg vil ha kakao. Laktosefritt er litt bedre mtp. magen min, men det er tilsatt glukose som erstatning for laktose. Dessuten er laktosefritt ultrapasteurisert, noe jeg tror at ikke er så bra (tror ikke at vanlig pasteurisering er så bra heller, for den saks skyld, jf. f.eks. dette: http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/fysisk-helse/pasturisering-og-homogenisering)

    Modnet/vellagret ost inneholder minimalt med laktose, forresten :-)

  5. Jeg skriver et felles svar, jeg: Dette gjelder altså de som har gjenstridig fett, spesielt rundt magen – som de ønsker å kvitte seg med. Da kan man se over inntaket av meieriprodukter, både mtp kalorier og mtp laktose. For eksempel er ost kaloririkt, selv om det ikke er særlig laktose i den.

    Andre type fettkilder er kokosolje, kokosmelk, oliven- og nøtteoljer, avokado, nøtter, egg…

    Angående den kaffen… akkurat nå bruker jeg laktosefri fløte i kaffen. I perioder er jeg flink og bruker kokosmelk – en flytende på kartong fra Santa Maria. Jeg drikker gjerne 3 om dagen, og når størsteparten av energiinntaket kommer fra fløte, blir det litt feil, altså. FOR MEG :)

  6. Sanna sier:

    Dette er veldig interessant og gjerne noe jeg vil lese mer om! Selv er jeg strikt på kcal, men har magefett under navlen som er veldig vanskelig og få av. Har melk i kaffen 4 ganger til dagen, spiser endel yoghurt, kremost og ost generelt.

    Skriv gjerne mer om dette :)

  7. Helene sier:

    Ser at flere blogger her i Norge trekker inn energimengden selv når det kommer til Lavkarbo i forbindelse med vektnedgang. I Sverige er det en helt annen trend som brer seg, og det er å øke fettkvoten. Så fra å bruke litt fløte i kaffen, lages det kaffe med usaltet smør og kokosfett. Kokoslatte er et av navnene som den kalles ( men også Bullet coffee, fettkaffe – kjært barn har mange navn ) og det er akkurat det det smaker. 10 sekunder med stavmikseren og man har en nydelig kaffe.
    Jeg drikker gjerne 2 om morgenen, og en te om kvelden. Ved å øke fettmengden, og minske på nøtter, mørk sjokolade, har kalorimengden gått opp, men vekten går ned. Ser at dette gjelder flere . . .

  8. Tiril sier:

    Veldig lrnge siden denne posten ble lagt ut, men jeg kom tilfeldigvis over den og har et spørsmål:

    Slik jeg har leser det bakpå laktosefri fløte-kartongen er det faktisk ikke sånn at den er laktosefri, men at den er tilsatt laktase slik at de med laktoseintoleranse kan spalte laktosen.. I den laktosereduserte melka derimot er laktosen fjernet. Jeg er forvirret..
    Har du noen kommentar til det?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s