Jeg trenger gode tips!

I høst fikk jeg beinhinnebetennelse. Selvdiagnostisert med god hjelp fra vante løpere, men dog. Med tårer i øynene og klump i halsen meldte jeg meg av Oslo halvmaraton, fjorårets treningsmål.

Deretter hadde jeg en lang løpepause. Etter jul begynte jeg så smått igjen, med raske og korte intervaller på mølla. Det gikk fint. Og de siste dagene nå har jeg løpt en tur à 4 k og en tur à 5 k. Jeg kjente litt til leggen da jeg løp de 5 i forigår. I går kveld gikk jeg meg en tur. Og hva skjedde? Jo, leggen verket. Mer enn litt murring. Søndag løp jeg med støttestrømpe, i går hadde jeg ikke på meg den da jeg gikk tur.

Etter tips fra en søt og hjelpsom dame på XXL Moss, sov jeg med støttestrømpa i natt, og har tenkt å ha den på litt. Hun anbefalte egentlig leggstøtten fra 2XU. Noen som har prøvd de? Jeg prøvde de på, og jeg tror de er bedre enn strømpa jeg har på nå.

Men kjære dere, jeg VIL løpe igjen. VIL VIL VIL. Hva gjør jeg for å kvele denne verkingen i leggen? Den sitter langs leggbeinets framside, på yttersiden. Løpesko med supertynn såle er på vei i posten, så jeg trenger andre tips :)

About these ads
Dette innlegget ble publisert i Løping. Bokmerk permalenken.

31 svar til Jeg trenger gode tips!

  1. Malene sier:

    Kjenner meg sånn igjen i dette… Sjekket steget ditt på løplabbet? Mest sannsynlig under/over pronerer du, det gjør jeg også. 1. Løp med stigning på mølla eller løp ute (helt klart det beste). 2. Gode sko, eventuelt gode såler. 3. Tøy godt etter trening. Håper det ordner seg for deg :)

  2. Elisabeth sier:

    Kjære deg:-) Leser bloggen din hver dag, men ikke ofte jeg legger igjen kommentarer… Du er til inspirasjon og glede for andre, og boka di ligger åpen daglig:-)
    Men når jeg leste om beinhinnebetennelse, måtte jeg bare kommentere. Jeg spilte squash i årevis, og fikk konstantert beinhinne betennelse. Prøvde diverse kurer, fysioterapibehandlibg, men ikke noe hjalp… Tok meg fri i mange år fra trening som inkluderte leggen, og nå – etter ca 10 år, har jeg lite smerte.. Vil ikke ta fra deg treningsgleden, men hos meg tok d faktisk så lang tid. Har fått tilbud om operasjon også, men takket nei til dette.
    Ønsker deg lykke til, og blir spennende og høre andre sine kommentarer, for jeg har vært dritlei, DET skal jeg love deg…:-)

    • Så koselig at du la igjen kommentar nå, da :) Takk for det! Lurer på om jeg skal bestille time hos refleksolog (jobber i flere sonesystemer). Det har hjulpet på alt annet i denne kroppen, så kanskje dette også?

      • Elisabeth sier:

        Tror jeg ville ha prøvd det i alle fall – kan sikkert ikke skade. Jeg har gått over til andre treningsformer som sykling, elipsemaskin etc. Men det som plaget meg mest, var at jeg hadde store smerter bare jeg skulle gå en liten fjelltur! Men om jeg ignorerte smerten, gikk det over etter en stund. Spesielt om jeg gikk i oppoverbakker… Rart

  3. Evy sier:

    Jeg har også vært plaget av dette, men fikk et godt råd av en venninne: Tøye ut litt hver dag, flere ganger om dagen, selv om jeg ikke har trent. Hver gang du sitter på en kjøkkenstol el. lign., strekk beina bakover så føttenes overside blir liggende mot golvet, strekk. Sitt på kne på golvet og len deg bakover så du kjenner at det tar, løft evt kneet opp litt. Dette har hjulpet meg, og nå gjør jeg det hver dag, selv om jeg er helt symptomfri. Lykke til!

  4. Jane sier:

    Hej Cecilie,
    Jeg lider også af skinnebensbetændelse – jeg tænker det er det samme som beinhinnebetennelse ;-) – og det er simpelthen så irriterende. Hver gang jeg løber godt og langt, bryder det ud, og jeg må afbryde løbet helt i 2-3 måneder. Ligesom dig elsker jeg at løbe, og jeg VIL løbe. Jeg har fået lavet en løbestilsanalyse og købt et par sko, som retter min overpronation helt op. Jeg er ikke startet på løb endnu, for jeg har stadig ondt, men jeg håber, at kombinationen af de rette sko og en stille og rolig start kan hjælpe. Men altså, hvorfor kan de ikke dele skinnebensbetændelse ud til dem, som alligevel hader at løbe? Det synes jeg er uretfærdigt – apropos dit fine indlæg forleden om retfærdighed ;-)

  5. apalapa sier:

    2xu anbefales på det varmeste. Jeg har to av deres kompresjonsbukser, og de er fantastiske synes jeg. Dyre, men verdt hvert øre! :)

  6. dinoogruth sier:

    To ting: kjøp kompresjonsstrømper – de på Løplabbet CEM er veldig gode, ha dem på når du løper. Videre må du lære av videoen du la ut her om dagen. Land på forfoten, da får du en annen demping i kroppen, mye mindre belastning. Start forsiktig, helst ikke på asfalt. Så skal du se at det ordner seg

  7. Tina sier:

    Tøye, tøye, tøye…. Og gå med høyhelte sko…. Min er stort sett borte! Men jeg løper jo ikke så mye da;))
    Veldig lurt å bruke det tøyebrettet som står nede i venstre hjørne på trimhuset…. Sånt brett fikk jeg anbefalt av fysioterapeut å lage for å står på lenge…. Begynne med noen minutter og til slutt stå i nesten halv time…. Kjedelig, men skal hjelpe!!

    Lykke lykke til!!!!

    Klem

  8. Blondie sier:

    Jeg er helsepersonell og jobber med idrettsskader. Nedising med en pose frosne erter som du pakker inn i et håndkle 2-3 ganger daglig. Alternativ aktivitet som sykling, crosstrainer, styrke er lurt. Tøyeøvelser på det vonde området daglig. Gå hardt inn for dette nå når betennelsen ikke har satt seg ordentlig. Vurder akupunktur eller fysioterapi. Prøv nettsiden skadefri.no for flere tips. Lykke til.

  9. Lykkehjemmet sier:

    Kanskje du trenger fotsenger? Jeg er også plaget!

    • Hva er fotsenger, Tonje?

      • Lykkehjemmet sier:

        Ortopediske spesialsåler tilpasset din fot. Det er kanskje utformingen på foten din som forårsaker beinhinnebetennelse. Slik er det i allefall for min del, jeg har alt for høy fotbue og må bygge opp med såle for å unngå total feilbelastning på leggen. For å få dette tror jeg du må henvises til ortoped fra din fastlege.

  10. Mrs. Mari sier:

    Jeg har overpronasjon som forårsaker beinhinnebetennelse, og hvis du har det samme, så kan det hjelpe med spesiallagde skumsåler som bygger godt oppunder fotbuen og under midten av fotballen. Jeg fikk laget mine hos Rosenborgklinikken i Trondheim (var ikke spesielt dyrt). Og så nedising slik som Blondie sier, det hjalp mye når det var på det verste. Og løp i skogen, ikke på asfalt! Lykke til, håper det blir bedre snart :)

  11. Hege sier:

    Jeg har nettopp begynt å følge bloggen din, og liker den veldig godt. Den har en fin blanding av lavkarbo, trening og litt annet småplukk. :-) Når det gjelder benhinnebetennelse så har jeg vært plaget av det i mange år. Ikke mye de siste årene. Det som funker for meg er å tøye front av leggen, slik som beskrevet over her, mange ganger i løpet av en dag, men også trene musklene foran og på siden av leggen ved å bøye knærne og løfte foten ganske så energisk opp og ned uten at hælen løftes fra gulvet. Det i kombinasjone med regelmessig tøying funker i alle fall for meg. Håper du blir bedre raskt. Benhinnebetennelse er virkelig noe herk. :-(

  12. Kristine sier:

    Ikke bare tøying, men (trigger)massasje. Ja, det er helt forferdelig vondt, men det hjelper.
    :)

  13. Sigvor Østerhus sier:

    Beinhinnebetennelse er så vondt, ubeskrivelig til tider.Har jobbet mangen år i industrien,der vi går på stål eller betong heile arbeidsdagen og i mindre gode vernesko.
    No når eg går tur bruker eg masaisko,mbt sine.Då bruker eg foten på ein anna måte og får mindre vondt.Ellers så prøver eg å bytte fra joggeskoog, høgheltesko og andre sko i løpet av dagen.Med mbt (mtb,sjukt klompette) skoene klarer eg og å jogge men de krever øvelse og ein må ikkje trakke over.Skjikkelig hard masasje på området det gjelder er og bra.Eg har ikkje blitt bedre av tøying men det skader ikkje.
    Fleire av dei som eg kjenner er og plaga med dette og gode sko kan avhjelpe.
    God bedring til deg og alle andre med dette.Det er sjukt ødeleggende,irriterend,demotiverend og vondt når ein er komt i ein god trenings rytme.

  14. Anne-Marthe sier:

    Hei. Jeg slet en del med dette i 2010 etter at jeg løp en del på bane. Lengen min sa at jeg skulle trene variert kondisjon og trene på variert underlag. Det jeg gjorde var at jeg løp en dag på bane, en dag i skogen og sykklet en dag. Ellers ba han meg om å tøye ut mye. Håper dette hjalp litt=)

  15. Merete sier:

    Jeg slet mye med dette før da jeg ikke hadde gode nok sko. Jeg løper flere mil i uken og hadde svært gode resultater av å bytte til sko med mye demping (Asics Nimbus). Har man kronisk beinhinnebetennesle vil det være bra med trykkbølgebehandling hos fysio. Dette bruker fotballspillere mye da de ofte sliter med dette. Det er smertefult men effektivt, og jef vet flere som har blitt helt kvitt problemene sine etter noen behandlinger av dette. Sjekk med helseforsikringen på jobb om de dekker dette!

    Lykke til med løpingen. Men husk at gåturer kan være vel så effektivt og mindre belastende. Kjøp deg hund! Da må du ut:) De bryr seg ikke om det regner eller blåser;)

  16. asle sier:

    http://www.trykkbølgebehandling.no , les det som står om legg, har prøvd dette på akillesbet., skal i følge han jeg går til også ha god effekt på beinhinnebet. litt smertefullt men varer bare 10 min. koster 600kr hver gang det er det verd, merkett stor forandring etter 1. gang, etter 2. gang var jeg smertefri, utrulig enkelt og effektivt., lykke til.

  17. Elisabeth sier:

    Hei. Benhinnebetennelse er ikke enkelt å bli kvitt, men du kan godt forebygge noe. Gode løpesko vil avhjelpe noe, Løping på mykere underlag vil normalt ikke provosere betennelsen i like stor grad som asfalt/fast dekke, for å avlaste kan du variere på underlaget når du løper. Is/kjølebehandling i 20-30 min rett etter løpingen, mens du ennå er varm, og gjerne et par ganger til senere på dagen. Kombinert med tøyeøvelser skal det redusere ubehaget/smertene. Det er mulig å korrigere/bedre situasjonen gjennom et kirurgisk inngrep, men det er liten garanti for bedring. Håper du finner noe som fungerer for deg, og ønsker lykke til med innsatsen i halvmaratonen :)

  18. Therese sier:

    Hei.

    Ta kontakt med Løp- og Idrettsklinikken for å lage innleggsåler. Lykke til:)

  19. Merete sier:

    Jeg har flere venner som har fått hjelp av ulike behandlinger, slik som naprapat, akupunktur og trykkbølgebehandling. Andre har kommet i mål med å gjøre øvelsen «løfte tær mot taket» når de står, og tøye hyppig både foran og bak på legg. Nedising er både smart og lindrende. Aldri gå/jogg to dager på rad, og finn helst skikkelig mykt underlag i skogen. Lykke til!

  20. IdaE sier:

    Fikk høre fra en løper her om dagen at tjukke hjemmestrikka ullsokker som går opp til knærne kan brukes om nettene når du sover, da skulle beinhinna bli frisk på en-to-tre! Poenget var visst at varmen fra sokkene øker blodsirkulajsonen i beina om natta, slik at kroppen får behandle seg sjøl :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s