Spirulinaeffekten

For noen uker siden begynte jeg å ta spirulina som vitamintilskudd. Jeg hanglet mye på starten av høsten, og ønsket først og fremst å styrke immunforsvaret.

De to første innleggene om spirulina kan du lese her og her.

Da jeg la om kostholdet, brukte jeg ganske kort tid på å gå ned ti kilo. Deretter har jeg brukt et år på å holde meg på min nye vekt, og har ønsket å få en litt lavere fettprosent. Utover høsten, hvor jeg har trent jevnlig styrketrening i tillegg til kondisjonstrening, har jeg sett hvordan kroppen former seg. Vekta har likevel vært den samme. Selv om tallet på vekta ikke var det tallet jeg hadde satt meg som opprinnelig mål, begynte jeg å innstille meg på at jeg måtte akseptere den vekta, og så heller fortsette å forme og stramme opp ved å trene styrke.

Jeg begynte med to teskjeer spirulina om dagen, men økte raskt til fire. Jeg følte rett og slett at kroppen fyste på det – selv om smaksløkene var uenige. De fire første dagene måtte jeg tisse ekstra mye, og fikk raskt et overskudd av energi. Jeg ble frisk på et blunk, og først etter fire uker med spirulina følte jeg meg sliten en dag. 

Jeg droppet raskt to kilo i vekt – også jeg som prøvde å akseptere det tallet jeg egentlig ikke ville lande på! De 5-6 første ukene våknet jeg stort sett halv seks – seks, lys våken. Dette gjorde jeg også etter å ha halvert dagsinntaket, fra fire teskjeer i starten, til to etter et par uker.   

Etter å ha bestilt spirulina, leste jeg at det kunne virke appetittnedsettende, og det synes jeg absolutt at stemmer. De to siste ukene har jeg ikke tatt det (har intet godt svar på hvorfor), og i tillegg har jeg trent litt mindre. Det er ikke en god oppskrift for meg. Jeg er litt matlei, i påvente av julemat ;) Og i stedet for å spise meg ordentlig mett, går jeg rundt og småspiser. Selv om jeg totalt sett ikke spiser mer (kanskje), så blir jeg så oppblåst av det. Skjerpings!

Spirulina er det første produktet jeg har prøvd som faktisk har økt energien, og som har virket inn på appetitten. I tillegg ble jeg raskt helt frisk, og har hatt masse deilig overskudd og glede i høst. Fantastisk!

Spirulina er imidlertid et kostbart produkt. Jeg bestilte mitt på iherb, hvor det er mye rimeligere, og er veldig fornøyd med kvaliteten på det jeg bestilte.

About these ads
Dette innlegget ble publisert i Superfood, Vitamintilskudd. Bokmerk permalenken.

48 svar til Spirulinaeffekten

  1. Sara sier:

    Føler at jeg på en måte følger samme løp som deg :) Først la jeg om kostholdet, og gikk forsåvidt raskt ned i vekt, men nå vil jeg heller ned i fettprosent og få en sunn & veltrent kropp (med synlige muskler of course :D). Det tror jeg er løsningen til en bedre kropp, som kanskje gjør at man mister et kilo eller to over tid og finner en trivselsvekt. For jeg må innrømme at jeg skulle ønske jeg hadde nådd målet jeg engang satte meg, men jeg vil bruke tid på det. Ikke stresse kroppen, da tror jeg det vil være enklere for kroppen å hoppe mye opp og ned i vekt – spesielt opp.
    Forstod jeg deg riktig da du sa at vekten din ble redusert etter at du begynte med dette? Og at du mener at dette var årsaken? :)
    Som du kanskje har skjønt trener jeg ofte og med en god blanding av styrke og utholdenhet. Jeg har egentlig mer enn nok energi, men enkelte morgener er jo øyelokkene ekstra tunge ;) Så om du anbefaler dette, og mener dette bidrar til mye positivt for kroppen, så tror jeg at jeg vil prøve det! :)
    Babler i vei jeg nå.. Men jeg er opptatt av å finne en god og sunn livsstil, og er nysgjerrig på «nye» ting! ;)

    • Jeg synes iallfall det har funket supert! Morsomt å lese hvor like vi er! Jeg droppa et par etterlengtede kilo da jeg begynte med spirulina, ja! Hvor mye styrke/utholdenhet trener du ca i uka?

      • Sara sier:

        Jeg er veldig varierende når det kommer til trening, har perioder hvor jeg foretrekker det ene mer enn det andre ;)
        Nå trener jeg 30 day shred-opplegget til Jillian Michaels hver dag, og har gjort det i snart 1 mnd. Supert opplegg! Dette kommer i tillegg til annen trening, som feks på tirsdager og fredager hvor jeg trener intervall, og ellers hvis gradstokken tillater en joggetur ute. Prøver også å få gjennomført 1 god styrkeøkt hver uke, med fokus på beina. Ingen god rutine på akkurat dét enda.
        Så ja.. Jeg trener hver dag. Bruker trening som terapi, nemlig :) Også trener jeg mot et bedre maksimalt 02-opptak. Tenker å ta ny test i februar ca, den forrige tok jeg rundt midten av oktober.

      • Jeg lastet ned en JM app til iPhone etter å ha lest om henne hos deg. Tøff dame! Jeg elsker slankekrigen! Jeg har to tunge styrke økter og tre kardioøkter i uka- med unntak av nå før jul, når det er litt knapt med tid. Dessverre- trives best med flere økter!

      • Sara sier:

        Da er mirakelet bestilt, og jeg krysser fingrene for at det kommer kjapt, og helst før jul! ;) Nå skal det sies at jeg er veeeeldig dårlig på å få svelgt ned sånn type ting.. Og når jeg først får det ned, er det fortsatt risiko for at det kommer i retur! Har aldri greid å fått i meg hostesaft, tran o.l. Men får se. Det SKAL ned :D
        Tusen takk for tipset, forressten! :)

      • :) Jeg gjetter på at det drøyer til etter julaften, for den siste pakka mi nå tok mye lenger tid enn vanlig. Jeg er som deg, har problemer med å få i meg ting, og er flink i noen dager i slengen, bare. Men dette er jeg så fornøyd med, på tross av smaken!

      • Sara sier:

        Fikk mail om at varene er shipped out, så da er det bare opp til postgangen å avgjøre ankomstdatoen! ;)
        Men det er nok ikke bare her vi feirer jul, hehe! Hele verden bestiller/sender vel litt ekstra nå før jul!
        Får bruke tiden på å manne meg opp til å greie å svelge det. Får tenke på alt det positive! ;)

      • Da krysser vi fingre! Helt i starten av bloggen ligger det oppskrift på eplesaft og blåbærsaft, laget med sukrin. Særlig eple gjør smaken av spirulina helt grei. Du kan bruke samme oppskrift til å f eks lage jordbærsaft, som også skjuler smaken litt ;)

      • Sara sier:

        Thank u! ;) Må vel ha det stående klart, just in case det blir umulig å få det ned ! Hehe.. GOD HELG! :)

      • Vær så god :) Og god helg til deg også!

  2. Tina sier:

    Hva blander du spirulinaen din ut i? Jeg har også pulver, men gikk raskt til innkjøp av tabeletter da jeg ikke likte smaken av pulveret og fargen er jo gyselig:-)

    • Jeg blander den ut i vann! Smaker ikke godt, og er svært grønt… men praktisk! Lagde først blåbærsaft og blandet ut i, men jeg liker at det er minst mulig styr, jeg ;)

      • Kan man ikke blande en teskje eller to i smoothie? Jeg lager smoothie med frossen spinat hver morgen, og med bær og rismelk eller yoghurt så smaker det fantastisk! Man kunne jo tenke seg at det gikk an å bytte ut spinat med spirulina?

        Skrev et innlegg om dette her, finnes også en veldig bra bok om det, skrevet av en dansk forfatter. Jeg har sett at helsekost-butikker i Norge har begynt å selge den. Se: http://jannemarijke.blogspot.com/2010/11/high-on-smoothies.html

      • Det er klart du kan det! Men spirulina smaker ganske annerledes enn spinat… Ellers passer jordbær godt til spirulina. Nå har jeg tatt min bar lenge! Tjukk, grønn algeshot! Har kjøpt det i tablettform nå også, for å få eldstejenta til å ta det. Gleder meg til å titte inn til deg!

  3. Elin sier:

    Dette har jeg hatt lyst til å prøve og nå har du jo overbevist meg! :) Takker!
    Men…ja, hvordan bruker du det? :)

    • Det er jo ikke sikkert at du får samme effekt… Men jeg er svært fornøyd! Jeg blander som sagt bare i vann. Man venner seg til alt, og så lenge vannet er helt kaldt, går det greit ;)

  4. Elin sier:

    og…er det noe forskjell på pulver og tabletter i forhold til effekt?

    • Jeg vet ikke. Jeg innbiller meg at pulver tas lettere opp i kroppen, men jeg vet ikke om jeg tror det fordi jeg har hørt at det er slik, eller om jeg tror det fordi jeg innbiller meg det ;)

  5. Lisbeth sier:

    Heisann!

    Hvor lenge holder en sånn boks?
    Må man prøve seg fram når det gjelder hvor mye man trenger pr.dag, eller følger det «oppskrift»?

    Veldig fin blogg du har forresten:-))!!

    • Tusen takk, hyggelig at du synes det! Jeg har brukt halve boksen p å seks uker, men jeg har brukt mye per dag. De fleste jeg vet, bruker en teskje. Jeg skrudde opp dosen til jeg kjente effekt, og trappet så ned. Jeg bare prøvde meg fram, og har ikke lyst til å aktivt anbefale det, ettersom jeg ikke vet om det egentlig er en god metode ;)

  6. Janicke sier:

    Så bra du er fornøyd!! Spirulina er konge :-D

  7. Tonje sier:

    Tro om man skulle prøve? ;) Redd for å bli totally duracellkanin.. :D

  8. jeg føler ikke noen apetittregulering ved bruk av den,men merker at kroppen liker det. :)

  9. Rebecca sier:

    Det burde jeg kanskje ha prøvd, jeg sliter veldig med energinivået – men det henger mest sammen med søvnen da. Så ikke sikkert det vil hjelpe meg uansett (sovner ikke før 3-4 tiden på natta!!)

    • Uff, det var jo veldig ille! Jeg vet at mange får forbedret søvnkvalitet når de legger om til lavkarbo og passer på å ha en høy andel naturlig fett i kostholdet. Spiser du lavkarbo selv?

  10. Silje Silje sier:

    Så gøy å lese hvordan Spirulina virker på en frisk person :-)

    • Den kommentaren traff rett i magen!Jeg har hatt så lite energi oppigjennom, så den energien jeg har fått etter å ha lagt om kostholdet, og nå med spirulina, er jeg så inderlig takknemlig for. Jeg håper så at du får oppleve det en dag, Silje!

  11. Elisabeth sier:

    Kikket på den boksen på iherb, og det var jo billig, under 200 kr. Men vekten er jo 454 gr, stemmer det? Og hvordan blir det med grensa for 200 gr. for å unngå tollen? Jeg er lite dreven på å bestille på nett, og lurer fælt på det med bestillinger for å unngå toll. Har bestilt en del raw food fra rawganik, og de ordner dette med pakkingen slik at alt blir innenfor grensene. Men hva med iherb?

    • Hvis du bestiller for under 200 kroner slipper du toll. Hvis du i tillegg bestiller varer som tilsammen veier under 1.360 kilo, koster det bare 4 dollar for frakt! Det tar ca to uker å få produktene!

  12. Anita sier:

    Spirulina er nesten magisk ja;) Anbefaler Kamut hvetegress også, hvis du ikke har testet det. Gir meg utrolig masse energi den også:)

  13. Kan anbefale Pure Planet sine produkter. Bla. Hvetegress som nevnt over her. Spirulinaen de har er helt magisk! Dette er rene naturprodukter. Kan også anbefale «tart cherry». Bedre vitalitet, restitusjon og søvn.

    Ha en fin dag fra Yvonne :)

  14. Gry sier:

    Et spørsmål, hvordan er det å ta spirulina i forhold til et lavkarbokosthold? Bør være greit siden du gjør det ;-) Men er litt skeptisk med tanke på å blande inn superfood, da det er mange produkter som inneholder masse karbohydrater.

    • Jeg husker ikke næringsinnholdet ift karber i hodet. Jeg har iaf bare hatt positiv effekt! Er forsiktig med superfood med høyt karbeinnhold. Vet at generelt anbefales ofte kun d- vitamin og omega-3 som vitamintilskudd, f eks av kostdoktorn. Jeg synes spirulina ga meg den effekten mange sier de får av økt dose D-vitamin. Kan ta en titt på boksen min i mrg og telle karber ;)

  15. Tini sier:

    kjempeflott blogg! spennende dette pulveret, men tror du jeg kan ta det mens jeg ammer? har ei lita jente på 10 uker:) på forhånd takk for svar:)

    • Gratulerer med ei lita jente! Jeg vet ikke! Spirulina er en alge, så det er jo et naturlig produkt. Men det kan jo hende at smaken og virkningen går ut i melka, og det er ikke lurt. Jeg ville spurt på helsekosten, evt spurt Silje på http://www.siljesreise.com, for hun er mitt orakel ;) Hvis ikke, ville jeg ventet til du ikke lenger fullammer, for hvis det setter smak på melka, så gjetter jeg at hun ikke vil ha ;)

  16. Celina sier:

    Åhh…takk for at du skriver om dette! Energi er noe jeg definitivt trenger mer av. Tripper over til iherb og bestiller nå :D

  17. Tini sier:

    Tusen tusen takk for flott svar!:) Da tror jeg at jeg vil vente litt, for sikkerhets skyld, tørr ikke ta noen sjangse, vil ikke at lille gullet skal måtte «li» under mor sin trang til vekt nedgang og energi;);) Får heller satse enda mer og være flinkere med kostholdet og trene, denne bloggen er til stor hjelp, tusen takk!:)

    • Jeg var veldig ivrig på trening og vektnedgang etter barn nr to. Det endte med en utslitt utgave av meg selv, og et barn som la på seg altfor lite. Det er lettere når du ikke fullammer lenger ;) Takk for fine ord!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s